علی اکبر(ع) بین سالهای 33 تا 35 هـ ق از مادری بزرگوار به نام لیلی دختر ابن مرة بن مسعود ثقفی در شهر مدینه چشم به جهان گشود. دانشمندان و مورخان سن شریف او را مختلف نقل کرده اند که ما آنها را به سه دسته تقسیم میکنیم. اول. ابن شهر آشوب در مناقب و طبرسی در اعلام الوری و شیخ مفید در ارشاد، هیجده یا نوزده ساله نوشته اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوم. ابن نمای حلی در مثیر الاحزان، بیست و
سه ساله آورده است. سوم. ابن ادریس حلی در خاتمهی کتاب حج سرائر (ص 655) مینویسد:
علی اکبر در امارت عثمان به دنیا آمده است. بنابراین عمر شریف
آن حضرت بین بیست و پنج و بیست و هفت سال بوده است و مرحوم محدث قمی در نفس المهموم(نفس المهموم، ص 192)و مقرم در رساله ی علی اکبر و ذبیح الله محلاتی در فرسان الهیجاء و عماد اصفهانی در زندگانی
علی اکبر این قول را به دلایل ذیل بر سایر اقوال ترجیح داده اند.
دلیل اول: اتفاق مورخان و نسب شناسان مقرم مینویسد:
علی اکبر در روز
عاشورا نزدیک بیست و هفت سال داشته و مورخان و نسبت شناسان بزرگتر بودن او را از
امام سجاد علیه السلام که در
آن روز بیست و
سه ساله بوده تأکید میکنند و بر آن اتفاق دارند(
علی اکبر، ص 12)
محمد بن ادریس مینویسد: درباره ی سن و بزرگتر بودن
علی اکبر از امام سجاد
علیه السلام باید به خبرگان و نسب شناسان رجوع نمود مانند زبیر بن بکار، ابوالفرج اصفهانی، بلاذری، مزنی، صاحب کتاب لباب اخبار الخلفاء، عمری، صاحب کتاب زواجر و مواعظ، ابنقتیبه ، در کتاب معارف،
محمد بن جریر طبری، ابن ابی الازهر، ابوحنیفه ی دینوری و ابو
علی بن همام. ابن ادریس می افزاید: همه ی این نویسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگتر بودن
علی اکبر از امام سجاد علیه السلام اتفاق نظر دارند و آنان در
اظهار نظر دراین باره از دیگران آگاه ترند(سرائر، ج 1، مزار حج، ص 656-655)
دلیل دوم:
تولد او در عصر عثمان
محمد بن ادریس حلی مینویسد: این علی بن الحسین (همان که مادرش لیلی) است در امارت عثمان به دنیا آمده است (همان) محدث قمی نیز این نظر را تأیید میکند(نفس المهموم، ص 192) مقرم در رساله ی خود مینویسد:
علی اکبر در یازدهم
ماه شعبان سال 33 هجری دو
سال قبل از
کشته شدن عثمان به دنیا آمد(
علی اکبر، ص 12) محلاتی، در فرسان الهیجاء از هدیة الزائر علامه ی نوری نقل میکند که
علی اکبر بیست و پنج سال داشت.
دلیل سوم:
حضرت علی اکبر از جد بزرگوارش حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت نقل میکند.( محدث قمی، نفس المهموم، ص 192) توضیح اینکه اگر
حضرت علی اکبر دو
سال قبل از
کشته شدن عثمان به دنیا آمده باشد، تقریبا هفت سال از زندگی پربارش در زمان حیات جدش امیرالمؤمنین بوده و با این حساب، نقل روایت میتواند صحیح و دال بر بیست و هفت سالگیش در کربلا باشد. در مقابل این نظرات شیخ مفید امام سجاد (
علیه السلام) را
بزرگ تر از
حضرت علی اکبر علیه السلام می داند .( ارشاد،ج 2،ص 137،شیخ مفید، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه) نویسنده «البدع» و نویسنده «شرح الاخبار» نیز چنین نظری دارند.
نتیجه گیری:
همان طور که در بحث پیش بیان شد
حضرت علی اکبر در سال 33 تا 35 ه ق، به دنیا آمده و از آنجایی که
حضرت امام سجاد علیه السلام درسال 38 ه ق، به دنیا آمده است و بر این نظر اکثر بزرگان است و از مقایسه
ی تاریخ تولد آن دو بزرگوار حقیقت روشن میشود که
حضرت علی بن الحسین الاکبر از برادر بزرگوارش
حضرت امام زین العابدین بزرگتر بوده است. او در کربلا بین بیست و پنج و بیست و هفت سال داشته در حالی که سن حضرت سجاد علیه السلام را بین نوزده تا بیست و
سه سال نوشته اند. مقرم ضمن اینکه سن امام سجاد علیه السلام را در هنگام واقعه ی عاشورا بیست و
سه سال میداند، مینویسد که مورخان و نسب شناسان بر بزرگتر بودن
حضرت علی اکبر از امام سجاد علیه السلام اتفاق نظر دارند(مقرم ،
علی اکبر، ص 12) یعقوبی در تاریخ خود مینویسد: یکی از فرزندان
امام حسین علیه السلام
علی اکبر است که در طف (کربلا)
شهید شد و مادرش لیلی دختر ابی مرة بن مسعود ثقفی است.( تاریخ یعقوبی، ج 2 ص 247-246) ابوالفرج اصفهانی مینویسد: ثم دعی یزید لعنه الله بعلی بن الحسین[علیه السلام ]فقال له مااسمک قال علی قال اللعین او لم یقتل الله علیا قال قد کان لی اخ اکبر منی یسمی علیا فقلتموه... (مقاتل الطالبین، ص 80) یزید لعنة الله علیه علی بن الحسین امام زین العابدین[علیه السلام] را طلبید، هنگامی که آمد، از او پرسید، اسمت چیست؟ امام سجاد فرمود: علی. یزید لعنة الله علیه گفت: آیا خداوند علی را در کربلا نکشت؟ امام فرمود: من برادر بزرگتری داشتم که نام
او نیز علی بود و شما او را در کربلا شهید کردید... این عبارت نص صریحی است بر اینکه علی بن الحسین شهید از امام سجاد علیه السلام بزرگتر بوده است و طبق نقل مشهور و صحیح، امام سجاد علی بن الحسین الاوسط است و علی بن الحسین الاصغر کودک شیرخواره
امام حسین بوده است. عمری که یکی از نسب شناسان بزرگ است در کتاب المجدی مینویسد: کسانی که بصیرت و شناخت کافی نسبت به فرزندان
امام حسین علیه السلام و تاریخ زندگی آنان ندارند، گمان میکنند که علی بن الحسین الاصغر یعنی امام سجاد علیه السلام در کربلا کشته شده است (محمد به ادریس، سرائر، مزار حج، ص 655) تستری مینویسد: امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا تقریبا مردی بیست و دو ساله بود و
علی اکبر از او بزرگتر بوده است، پس هیجده ساله بودن علی اکبر معقول نیست(قاموس الرجال، ج 6، ص 461) در نتیجه
حضرت علی اکبر علیه السلام از امام سجاد
علیه السلام بزرگتر بوده است.
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم توسعه زیرساختهای اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی در دیدار با سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران دستگاههای میداندار در پذیرایی از زائران رضوی اظهار کرد: یکی از مسالههای مهم در ایام پیک زائر در مشهدالرضا (علیه السلام) انجام هرچه بهتر تکریم و میزبانی از زائران رضوی به ویژه زائران بارگاه منور رضوی است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ضمن تاکید بر تکریم هرچه باشکوه تر زائران امام هشتم (علیه السلام) افزود: میزبانی شایسته از مهمانان علیابن موسیالرضا (علیه السلام)، مهمترین تکلیف مسوولان استان و مدیران شهر است. اینجاست که میگوییم باید فرهنگ میزبانی را ارتقا دهیم و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا (علیه السلام) نزدیک کنیم.
ضرورت توسعه زیرساخت های اقامت و حمل و نقل
وی خاطرنشان کرد: در حوزه میزبانی و حضور زائران باید توجه و اهتمام ویژه خود را متمرکز بر موضوع اسکان در هتلها، زائرسراها و مهمانسراهای ارزان قیمت کنید زیرا محور اصلی چالشهای موجود، ناظر بر آن دسته از زائرانی است که به عشق زیارت امام هشتم (علیه السلام) به این شهر میآیند اما توان مالی برای اقامت چندروزه در یک منزلگاه را ندارند و تکلیف شما، رسیدگی به نیاز این عزیزان است.
علم الهدی با ابراز گلایه از افزایش غیرمنطقی نرخ اقامت و اسکان در پیکهای زیارتی ادامه داد: باید حداکثر نظارت و کنترل را در این زمینه به کار بگیرید تا زیارت مهمانان امام رئوف (علیه السلام) در اوج رفاه و آسایش میسر باشد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، ساخت زائرسراهای ارزان قیمت به تکلیف سایر شهرهای کشور در مشهدالرضا (علیه السلام) را ضرورتی اجتنابناپذیر دانست و تصریح کرد: تمام ظرفیت خود را پای کار بیاورید تا حتی یک گره از کار زائر امام هشتم (علیه السلام) باز شود. این تکلیف بر گردن ما و حقی است که علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) بر ضمه ما دارد تا زائر او را تکریم کنیم.
وی تأکید کرد: از جمله گروههایی که به زیارت حضرت رضا (علیه السلام) مشرف میشوند، زائران خارجی هستند. در این بخش توجه ما باید به زواری باشد که استطاعت و توانی مالی زیادی برای زیارت حضرت ندارند، مانند زائران شریف پاکستانی که صدها و هزاران کیلومتر راه را طی کرده، رنج سفر را به جان خریده تا خود را به مشهد برسانند. حالا چه وظیفهای برای ما مهمتر از تأمین زیرساخت اقامت برای اینها؟
علم الهدی گفت: یک جنبه دیگر از خدمترسانی به زائران و تسهیل فرآیند زیارت، توسعه زیرساختهای حمل و نقل است؛ اعم از حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی که ضرورت آن در پیکهای زیارتی مضاعف میشود. به همین دلیل، این ظرفیت وجود دارد که در حوزه سفرهای هوایی، شرکتهای هواپیمایی دولتی پای کار بیایند و پروازها از نظر کمیت و کیفیت توسعه پیدا کند. در حوزه خدمات ریلی هم این مهم اجتنابناپذیر است و در بخش تشرفهای زمینی، کیفیت جادهها به همراه ایمنسازی آنها ضرورت پیدا میکند.
کد خبر 6093460